Je e-commerce scena připravena?

 

Téma Koronaviru se řeší po celém světě. To, že tápeme, nikdo neví, co bude dál, že jeden den smíme do restaurací a další den je zavřeno. Nouzový stav se to prostě nejmenuje jen tak nadarmo. Vše má nějaký svůj vývoj.

Jak to je ale s marketingem a proč tento článek vznikl? Protože vidím brutální růsty i brutální propady v číslech svých/našich klientů.

Naše životy v tomto „nouzovém režimu“ více směřují k online nákupům a je zajímavé že např. denní útrata v rámci Ads, Skliku nebo zbožáků je u některých klientů vyčerpána během jednoho dne.

Neobvykle roste organická návštěvnost nejen ta placená. Jednu klientku přísun nových objednávek tak rozhodil, že se ptala, kolik jsem z jejího rozpočtu za reklamu utratil. Poslední dny trávím v Google Analytics a dohledáváním všechny možné cesty zákazníků do e-shopů a snažím se klientům vysvětlovat, co se nyní děje.

 

Svět jde na Social media

 

Mám klienty, kterým social engagement na Facebooku i Instagramu stoupl v porovnání posledního týdne k týdnu aktuálnímu o více jak 700%. Na jednu stranu to je fajn, na druhou stranu jednou to zase klesne. Enormní zájem o content všeho druhu je prostě jasný. Lidi se chtějí bavit a mají chuť/nutnost nakupovat. Ale kdo to bude všechno vymýšlet…

Po profesní straně mi srdce plesá, protože čísla mohu u cca 80% klientů s vlastními e-shopy přirovnat k Black Friday ve vánoční sezóně. Zároveň na sobě cítím ale velký nápor, protože se to projevuje jak zvýšenou aktivitou klientů (maily, telefonáty, nová zadání), tak i počtem nových poptávek o nových firem, které chtějí růstového trendu využít.

Zároveň musím říct, že je mi k zblití z poptávek, kde je online marketing cílen pouze za účelem prodeje na rizikovou skupinu (prodej fake léků, roušek, … ). K tomu nejde říct nic slušného. Tohle rovnou hávu do koše a odmítám.

Musím řešit také sám sebe. Meetingy přes video, home office, nepříjemné hovory na strach z toho co bude. Celkově se budeme muset všichni hodně adaptovat na nové prostředí a formu, jak bude práce probíhat.

 

 

Univerzální rada = neexistuje

 

Vždy se mi osvědčilo sledovat chování konkurentů jak u nás, tak v zahraničí. Sledovat jejich social, ppc, seo a to jaké aktivity dělají. Vzít si z toho to nejlepší a zaimplementovat to do strategie, která bude mít hlavu a patu.

Celkem se ale těším na všechny ty věci, které nám nouzový stav přinese. Ve vztazích, ohleduplnosti jeden k druhému, v práci i přístupu k ní, a k životu, pohledu myšlení, určení priorit.