+420 603 289 632

Jak na to, když si online marketing musíte dělat sami? Sepsal jsem pro vás článek, ve kterém jsem shrnul 10 základních bodů online marketignu. Přehledně, jasně, jednoduše. Tak, aby se chytil každý začátečník, který se musí prosadit na internetu vlastními silami.

Takže, co je to ten online marketing?

 

Už dávno neplatí pouze pravidlo „kdo není online, jako by nebyl“. Abychom si to ujasnili, být „na netu“ je samozřejmost, bez které už to prakticky nejde. Ale zároveň dodáváme, že nestačí jen založit si stránky a čekat, že se k vám zákazníci pohrnou.

 

Můžete mít sebelepší produkt, pokud své cílovce nepůjdete různými kanály naproti, vaši potenciální zákazníci to nezjistí. Stejně tak jim musíte dát důvod pro to, aby se k vám vraceli. Budovat loajalitu. Nabídnout jim kvalitní obsah, prostředí, servis. Měřit si, co se vám vyplatilo a co je třeba zlepšit.

 

A to je online marketing.

Začíná to u webu…

 

  1. Web a responzivní web

Založením vlastních stránek to začíná. Dejte se do toho i v případě, kdy nemáte žádný e-shop a může se zdát, že je nepotřebujete („Vždyť mám profil na Facebooku!“).

 

Jde o tohle: musíte být dohledatelní! Má-li zákazník zájem, měl by mít možnost vás najít a přečíst si něco o vašich zkušenostech, referencích, poznat příběh vaší firmy. Profil na Facebooku sám o sobě nestačí. Každý z těchto kanálů má navíc úplně odlišný charakter. Na Facebook se lidé chodí především bavit (k tomu níž). Web naproti tomu stále platí za jakousi oficiální autoritu.

 

S tím souvisí responzivní web. To znamená, že se vaše stránky přizpůsobí každému zařízení, ze kterého se na ně budou lidé dívat.

 

  1. Obsah pro zákazníky

 

Obsah na webu je bod, kterému byste měli věnovat co největší pozornost. Až ho budete tvořit, myslete na to, že ho děláte jak pro zákazníky, tak pro vyhledávače (ale zákazníci mají přednost).

 

Text musí být jasný, srozumitelný a přehledně členěný. Nepíšete knihu, připravujete prostředí, ve kterém se návštěvníci mají cítit příjemně a bez problémů se orientovat. Nezapomeňte stránky mezi sebou prolinkovat.

 

Ať už prodáváte cokoli, zřiďte si na webu BLOG. Naplňte ho obsahem, který bude přínosný a/nebo zajímavý. To znamená, že tematicky musejí texty souviset s tím co děláte a musejí cílit na konkrétní, předem vydefinovanou skupinu lidí.

 

Zamyslete se, kdo jsou vaši klienti a co by je mohlo zajímat. V čem byste jim mohli pomoct, jaké novinky nebo návody by ocenili? Pamatujte: vždy je o čem psát. I když prodáváte zavařovací gumičky. Máte-li produkt, který řeší určitou potřebu lidí, pak máte i skupinu klientů, kterou toto téma zajímá.

 

Ještě drobný detail k textům obecně. Snažte se vyvarovat gramatických a stylistických přehmatů. Zvlášť velké hrubky působí amatérsky a neprofesionálně! Nemáte-li na to korektora, požádejte někoho blízkého, ať vám stránky projde. Třeba si všimne něčeho, co jste přehlédli. Zároveň vám může dát dobrý feedback k webu jako celku.

  1. Obsah pro vyhledávače

 

Neméně důležitým krokem je přizpůsobení obsahu pro vyhledávače. Musíte do něj dostat klíčová slova relevantní pro daný produkt.

 

Jak je sehnat? Můžete si zkusit sepsat vše, co vás napadne. Na spoustu z nich logicky přijdete sami. Dobrými rádci jsou našeptávače. Našeptávač je základní, nenáročná nápověda, která vám stručně řekne, co lidé hledají.

 

Pohodlnější je samozřejmě využít nástroje typu Google AdWords. Založte si účet (zdarma) a můžete začít využívat Plánovač klíčových slov (sekce Plánování). Po zadání základních klíčových slov vám Google navrhne další možnosti a fráze. Můžete si prohlédnout, jak často se vyhledávají i jak vysoká je u nich konkurence.

 

Pro umisťování klíčových slov platí pravidlo „vlevo a nahoru“. Čím výše v textu budou, tím líp pro vás. Klíčová slova nemusejí být za každou cenu v prvním pádě a rozhodně jimi text nepřeplácávejte. Obsah musí působit přirozeně, musí především vycházet vstříc potřebám návštěvníka. Když budete mít „granule pro psy v akci“ v každé druhé větě, jenom si uškodíte.

  1. Google Analytics

 

Základní pravidlo pro online marketing zní: měřit!  K tomu slouží Google Analytics. Funguje to tak, že vám GA vygeneruje značku, kterou nasadíte do zdrojového kódu svého webu. GA je mocný nástroj. Díky němu budete schopni zjistit o zákaznících spoustu užitečných informací (třeba jak dlouho u vás byli).

Tak můžete přijít na to, co funguje a co je třeba opravit. Pokud máte například u stránky vysokou míru okamžitého opuštění, znamená to, že návštěvníci u vás nenašli to, co hledali, a okamžitě se vrátili zpět na výsledky vyhledávání. Pak vám nezbývá, než zjistit, kde jste udělali chybu.

Zdroj informací jménem Facebook a jemu podobní

 

  1. Sociální sítě

Sociálních sítí, které můžete v rámci svého podnikání používat, je několik: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest,… Nemusíte je mít všechny, stačí vybrat takové, které pro vás budou nejvýhodnější.

Nejoblíbenější a nejpopulárnější je samozřejmě Facebook. Připomínáme, že se sem chodí lidé především bavit. Tomu by měl odpovídat obsah i styl komunikace. Zakažte si výrazy jako „třebaže“, „ačkoli“, „přestože“, „nicméně“, trpný rod (byla inovována) a další lahůdky, které působí, že pisatel spolkl pravítko. Pište živě, uvolněně, tady si můžete dovolit být víc neformální.

Dál byste taky neměli zapomenout na informační charakter Facebooku. Co to znamená?

Představte si, že své dítě přihlásíte do kurzu irských tanců. Kroužek má na Facebooku vlastní skupinu. Vy se sem přidáte, protože očekáváte, že až se bude pořádat vánoční besídka, lektor sem zodpovědně vyvěsí pozvánku. Nebo, že vám tady připomenou, do kdy je třeba zaplatit druhé pololetí.

Přesně takhle se zákazníci dívají na vás. Očekávají, že je budete informovat o událostech, které pro ně mají význam: akce, výprodeje, dočasná stopka objednávek. Čím dál víc lidí se spoléhá na Facebook jako na informační zdroj! A počítejte s tím, že pokud vám napíšou do zprávy dotaz, odpověď chtějí ihned.

Co přesně publikovat a jak často, na to jednoznačná odpověď není. Sami musíte metodou pokus omyl zjistit, co má úspěch a co už je za čárou. I na Facebooku je třeba testovat.

Efektivní výsledky s placenou reklamou

 

  1. PPC a kampaně na Facebooku

 

O PPC extrémně stručně: je to zkratka anglického „pay per click“, česky „platba za jedno kliknutí“. Jde o metodu, kdy (s pomocí Googlu nebo Seznamu) nastavíte reklamní kampaň a platíte za ni jen ve chvíli, kdy vám na to lidé skutečně kliknou.

 

Reklama vás tak opravdu může vyjít na pár stovek. Není nic snadnějšího, než si nastavit měsíční limit. Tento typ reklamy má výhodu v tom, že ji můžete velmi, ale velmi přesně cílit. Pracovat můžete se dvěma typy: reklamou ve vyhledávání a bannerovou.

 

Nastavování PPC kampaní je ale poměrně složitá záležitost, se kterou si nejlíp poradí specialista. Ideální je totiž nastavit hned několik kampaní, testovat jejich úspěšnost a neustále pracovat na zlepšení. Je to zdlouhavý proces, na který nejspíš nebudete mít čas.

 

Mnohem schůdnější verzí pro samouky jsou reklamní kampaně na Facebooku. Vyberete destinaci, nadefinujete cílové publikum, nastavíte rozpočet a možnosti kampaně. Nepodceňujte obrázek a text kampaně, na tom stojí její úspěch. I tady se hodí testovat víc variant a stáhnout ty, které se nevyplácejí.

 

Ad. PPC

Nikdy nespoléhejte jen na PPC kampaně. Dřív nebo později může přijít moment, kdy je vypnete. V tom případě se hodí mít dobře zvládnuté SEO (klíčová slova a podobně), jinak může ve výsledcích vyhledávání (a tím pádem i v návštěvnosti) přijít drastický propad.

 

  1. Placená reklama pro e-shop na Googlu

 

Google AdWords nabízí také možnost inzerovat produkty z e-shopu (Google Nákupy). Princip je podobný jako v případě reklamy ve vyhledávání. Musíte mít ale připravená produktová data. Ta mohou být buď v textovém formátu, XML nebo přístupná pomocí API.

Jak reklamu pro e-shop nastavit? Google nabízí podrobný popis postupu v nápovědě AdWords, ale i tady platí, že odborník ji nastaví nejlíp.

  1. Linkbuilding a registrace firmy v katalozích

 

Linkbuilding neboli budování zpětných odkazů byl dlouho oblíbenou metodou optimalizace pro vyhledávače. Google totiž v hodnocení stránek zohledňoval, kolik na ně vede odkazů z jiných webů. Proto se vyplatilo registrovat firmu v co největším množstvím katalogů a, stručně řečeno, cpát linky kam to jen šlo.

 

Dnes jsou podobné postupy spíš minulostí. Hodnotí se především to, jak dokážete odpovědět na potřeby klienta. To ovšem neznamená, že byste na zápisy v katalozích měli úplně rezignovat. Stačí vám ale pár těch nejkvalitnějších (například firmy.cz), ostatní lze klidně vypustit.

 

Zanést firmu nezapomeňte taky do map (Seznam i Google) a registrujte se na Zbozi.cz a Heureka.cz. Srovnávač Heuréka je jeden z 10 nejnavštěvovanějších webů v ČR! Základní registrace je zdarma, ale pro zobrazování v katalogu produktů je třeba do ní zainvestovat.

  1. Emailing

 

I když jsme všichni nejrůznějšími newslettery doslova zahlcení, pořád jde o jeden z nejefektivnějších nástrojů online marketingu. Takže – budování e-mailové databáze ano, posílání newsletterů ano. Ale: Newslettery posílejte jen, když máte co říct! O nicneříkající spamy nestojí nikdo (vážně nikdo).

 

Rozesílání e-mailů totiž vůbec nemusí být pravidelné. Rozhodně ne za cenu nekvalitního obsahu. Tady platí úplně ta samá pravidla jako pro váš web: přehlednost, jasnost, srozumitelnost. Kvalitní informace, které stojí za to číst.

 

Informujte zákazníky například, když:

– máte na blogu nový článek o vlivu antibakteriálních polštářů na lidské zdraví,

– máte nové zboží včetně nejžhavějších trendy novinek,

– začínají dny s dopravou zdarma,

– v období Valentýna nabízíte až 50% slevu na nejoblíbenější vůně,

– pořádáte event v centru města tento víkend.

  1. Videa

 

Youtube je druhý nejpoužívanější vyhledávač na světě, hned po Googlu. Každou chvíli totiž někdo vyhledává nějakou písničku, soundtrack k filmu, návod nebo třeba nové video oblíbeného Youtubera. Zkuste se zamyslet, zda by se třeba do budoucna nedal využít ve váš prospěch. Nemusíte se hned stát Youtuberem. Ale takhle šikovné návody na používání či sestavování vašich produktů by se určitě hodily.